Mailchimp säger sig själva tillfredsställa alla marknadsföringsbehov på en enda plats. Det är en webbaserad plattform som ger möjlighet att på ett kostnadseffektivt sätt nå ut med företagets budskap, oavsett om det handlar om produkter eller tjänster. Nyhetsmejl och liknande skapas lekande lätt. Vissa delar av tjänsten är dessutom helt kostnadsfria, men du får då nöja dig med ganska grundläggande funktioner.

För att exempelvis kunna skicka ut ett marknadsföringsmejl gratis gäller det upp till ett visst antal mottagare, vilket gör Mailchimp till en särskilt bra tjänst för nystartade eller mindre företag. Det går snabbt att sätta sig in i hur tjänsterna används, exempelvis hur ett nyhetsmejl sätts ihop. De guider som webbplatsen tillhandahåller är tydliga och det saknas aldrig någon information.

Flexibel användning

Mailchimp kan användas antingen på dator, mobiltelefon eller surfplatta. Det finns en särskild app att ladda ned om så skulle önskas. För att kunna använda tjänsterna ska du ha ett konto på sajten och du registrerar dig enkelt med endast några få steg. Att registrera sig är helt gratis och du väljer själv vilka tjänster du sedan vill betala för.

När du är registrerad på Mailchimp loggar du in med dina användaruppgifter och kan sedan välja bland de olika vägarna till marknadsföring som finns. Här nedan ska vi gå igenom några av dessa, så att du får en överblick över de vanligaste funktionerna och lättare kan komma igång. Mailchimp samlar alla sina tjänster under “campaigns”, där du har några olika alternativ.

E-post

Den mest använda tjänsten hos Mailchimp är utan tvekan e-post, som ger möjlighet att skicka exempelvis nyhetsmejl till sina kunder. Gränssnittet är mycket enkelt att använda, vilket innebär att du ganska snabbt kan sätta ihop ditt mejl utan att störas av mängder av onödiga funktioner. Parallellt med att du sätter ihop mejlet bör du dock ordna en mejllista över de mottagare du vill skicka till.

Den kostnadsfria versionen av e-posttjänsten innebär att du inte har så många alternativ vad gäller mejlmallar. Du kan endast välja två varianter, som du dock sedan kan ändra i på olika sätt. Här kan du ange var någonstans du vill ha olika textblock, bilder och annat som du vill att mottagaren ska ta del av. Det går också att exempelvis länka in en pdf-katalog.

Annons

Kanske önskar du få kundernas uppmärksamhet med hjälp av en annons? Här kan du välja att antingen skapa en annons för Facebook och Instagram, eller för Google. Detta förutsätter förstås att du kopplar ett Facebook-konto till Mailchimp. Det centrala i den här formen av marknadsföring är att ange en budget (uttryckt i dollar) som kommer användas i samband med din annons.

Den budget som anges står i relation till hur många du kommer nå med din annons, samt hur länge annonsen kommer att köras. Här är det med andra ord företagets marknadsföringsbudget som får styra, men samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det här är ett relativt billigt sätt att marknadsföra på jämfört med traditionell annonsering i press etcetera.

Landningssida

En mycket vanlig marknadsföringsmetod idag är att skapa en så kallad landningssida. Det är på en sådan sida som besöka landar när de klickat på en bild eller länk, det vill säga någon form av uppmaning. Landningssidan kan exempelvis vara utformad som ett formulär, där besökaren kan registrera sig i något särskilt syfte; ta del av ett erbjudande eller något annat.

Vykort

Mailchimp erbjuder också möjligheten att skapa och skicka vykort som du kan skicka till dina kunder eller prospekt. Du har möjlighet att skicka dessa vykort till mottagare i ett stort antal länder till en relativt liten kostnad. Att få ett fysiskt utskick kan göra att ditt företag får mer uppmärksamhet än om samma information skulle ha kommit till mottagaren via mejl.