Som företagare med en digital verksamhet är konkurrensen hård. Antalet webbutiker och andra företag med en huvudsakligen online verksamhet ökar mer och mer. Förväntningarna när det gäller tillgänglighet och kvalitet på marknadsföringen är också högre idag än för bara några år sedan. En viktig parameter och metod för att nå framgång är att bygga upp en relation till sina kunder.

Det är här som e-postmarknadsföring kommer in i bilden. I och med att det är så många andra där ute som slåss och konkurrerar om dina kunder, kan du skapa dig ett försprång genom att fördjupa kontakten med de som faktiskt redan har handlat av dig, eller visat ett intresse för ditt erbjudande. Ni bygger upp en relation och du blir det självklara valet.

Kom igång med e-postmarknadsföring

Att sätta igång med e-postmarknadsföring kan kännas övermäktigt och avancerat. Men sanningen är att du idag kan sätta upp en lista med mottagare och göra en design för ett första utskick på egen hand, med förhållandevis små medel idag. Det finns färdiga designer som du kan använda dig av och du behöver inte ha några programmeringskunskaper själv. Börja smått och utveckla över tid.

En viktig punkt att fundera över är vad du, rent innehållsmässigt, har att erbjuda dina kunder. Vi får alla idag väldigt många mail så du behöver vara klar med vad det är som du har att erbjuda som förtjänar dina kunders uppmärksamhet. Risken är stor att uppfattas som spam om inte innehållet i dina utskick är tillräckligt intressant och givande för mottagaren.

Tjänster

Idag finns det som tidigare nämnts mängder av olika verktyg för e-postmarknadsföring. En vanlig gratis tjänst är amerikanska MailChimp. Här kan du skicka dina utskick kostnadsfritt upp till en viss mängd mottagare och du kan även skapa dina prenumerationsformulär direkt i verktyget. Du lagrar dina mottagarlisor direkt i MailChimp som är ett väldigt intuitivt verktyg att använda för nybörjare.

Andra verktyg för e-postmarknadsföring är till exempel Get a Newsletter, AWeber och Rule. Det är vanligt att verktygen är gratis upp till en viss nivå av utskick, antal kontakter eller tidsperiod innan det börjar kosta. Det finns även mer kraftfulla tjänster för den avancerade användaren som exempelvis Apsis och Pardot, där utskicken kan koppas ihop med kunddatabaser med mera.

Marknadsföring

Fundera över hur du ska marknadsföra och sprida ordet om ditt nyhetsbrev. Kan du jobba med banners eller annonser på hemsidor eller bloggar där dina kunder vistas? Om du använder sociala medier för ditt företag är det en bra idé att regelbundet påminna om att du har ett nyhetsbrev. Påminn också om att det finns exklusiv information att ta till sig för den som är prenumerant.

Ett smart sätt kan vara att länka till intressanta matnyttiga artiklar och blogginlägg i dina sociala medier. Då påminner du om att personerna som prenumererar ständigt får den här typen av information i sin inkorg. Ett annat vanligt sätt är att locka med erbjudanden och rabattkoder som medlemmar får. Ett bra tips är att försöka få din e-postlista att framstå som en exklusiv och eftertraktad klubb!

Mer än nyhetsbrev

Även om nyhetsbrev kanske är den vanligaste och mest bekanta formen av e-postmarknadsföring finns det fler typer av utskick som du kan använda dig av. Det handlar bland annat om att skicka personliga mail baserat på till exempel din kunds födelsedag eller andra milstolpar. Kanske kan du påminna om att kunden och du firar årsdag tillsammans och tacka för förtroendet i kombination med ett erbjudande.

Personuppgifter

Någonting som du måste ta på allvar när det gäller din e-postmarknadsföring är GDPR och hanteringen av personuppgifter. Reglerna har skärpts och det är inte längre tillåtet att skicka information till personer utan mottagarens uttryckliga samtycke. Det innebär att om du har formulär för kommunikation på din hemsida, måste det vara kombinerat med en ruta för samtycke. Det ska bland annat framgå hur personuppgifterna hanteras.